Mijn Oostkamp App: de dienstverlening van gemeente en andere overheidsinstanties altijd op zak

Oostkamp lanceert de Mijn Oostkamp App voor haar inwoners. De app geeft de Oostkampenaar een nieuwe toegangspoort tot de bestaande dienstverlening van de gemeente en andere overheidsinstanties. Met de app regel je eenvoudig heel wat overheidszaken online. De Mijn Oostkamp App is gebouwd op de Mijn Burgerprofiel App van Vlaanderen en afgestemd op de dienstverlening van Oostkamp. Vlaanderen blijft investeren in de ontwikkeling van de Mijn Burgerprofiel App en ook Oostkamp houdt vinger aan de pols voor extra mogelijkheden waardoor de dienstverlening van de Mijn Oostkamp App nog verder uitgebreid zal worden. De nieuwe inwoners maakten tijdens de verwelkomingsavond op 23 april 2024 in primeur kennis met de app. De app is te vinden in de appstore, zoek op ‘oostkamp’.

Volgens de digimeter beschikt meer dan 90% van de Vlamingen over een smartphone. De Vlaming beschouwt de smartphone als het meest onmisbare toestel voor persoonlijk gebruik. De Vlaming heeft daarnaast een uitgesproken voorkeur voor het gebruik van apps ten opzichte van mobiele websites.

Met de vernieuwing van de gemeentelijke website eind 2023 zette de gemeente Oostkamp hiervoor al een stap. De website werd zo ontwikkeld dat je op smartphone een app-gevoel hebt. Je kunt de site ook als icoontje toevoegen op het startscherm van je smartphone. Je kan dit zien als een web-app. De gemeentelijke website www.oostkamp.be blijft de beste bron voor informatie over de gemeentelijke dienstverlening. De Mijn Oostkamp App is vooral gericht op online dienstverlening zelf.

De Vlaamse Overheid werkte al langer aan een online platform om alle zaken met de overheid op te volgen en te regelen: Mijn Burgerprofiel. Het platform is beschikbaar als website en als app. Een lokaal bestuur kan deze app op maat uitbouwen en koppelingen leggen met eigen bestaande digitale dienstverlening. Dit is wat Oostkamp deed. Daardoor is de Mijn Oostkamp App geen app naast alle andere overheidsapps en biedt die voor de eindgebruiker een mooie integratie en combinatie van de digitale dienstverlening van overheden.

Met de Mijn Oostkamp App kan je:

  • alles van de Mijn Burgerprofiel App
  • een melding doorgeven aan de gemeente vb. voor schade aan het openbaar domein
  • een afspraak maken met dienst Burgerzaken vb. voor het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart
  • jouw geldbeugel opladen voor sport-je-fit of de speelpleinwerking
  • tickets aankopen voor theatervoorstellingen
  • attesten en documenten opvragen vb. een uittreksel uit het strafregister of attest van hoofdverblijfplaats
  • op de hoogte blijven van nieuws uit de gemeente
  • de UiT-kalender raadplegen voor activiteiten in jouw buurt
  • de mogelijkheden verkennen om te sporten in jouw buurt
  • bekijken welke vacatures dicht bij huis op jouw lijf geschreven zijn
  • de gemeentelijke openingsuren en contactgegevens checken

Wie de Mijn Oostkamp App koppelt met zijn Bibliotheek-profiel en/of persoonlijke eBox en veilig aanmeldt, krijgt extra diensten ter beschikking.

  • Via Mijn Bibliotheek-profiel krijgt de gebruiker een blik op zijn/haar ontleningen, kan die een ontlening verlengen of een boek of dvd reserveren. Wie de kaarten van minderjarige kinderen aan het eigen profiel koppelt, krijg ook een zicht op hun ontleningen of reservaties.

  • De eBox is de persoonlijke elektronische brievenbus. Veel overheidsinstanties versturen veilig berichten via de eBox.
    Oostkamp koos ervoor om ook de oproepingsbrief voor de komende verkiezingen via de eBox ter beschikking te stellen om te gaan stemmen. Dit aanvullend op de papieren oproepingsbrief uiteraard.

Download hem op je smartphone

Wil je graag wat hulp?

Onze digihelpers in de digipunten helpen je graag. 

Jan de Keyser, burgemeester: “De weg die Oostkamp voor de Mijn Oostkamp App insloeg is duurzaam en toekomstgericht. Vlaanderen blijft verder investeren in nieuwe koppelingen met Vlaamse en Federale overheidstoepassingen. En als lokaal bestuur blijven we ook de kaart trekken van koppelingen met de app bij vernieuwingen van eigen software. Zo werken we samen aan dé app voor dienstverlening van ‘de overheid’.”